perjantai 28. lokakuuta 2016

Kun väsyttää kokoajan - 5 vinkkiä piristykseksi

Syksyinen pimeys on vaikuttanut meillä kummankin vireystilaan nyt vahvasti. Vaikka yöt nukuttaisiin kuinka hyvin niin silti tuntuu että päivät kuluvat silmät sikkurassa. Auringon paistaessa (kesällä) virtaa aina kummasti riittää ja mikäli se meinaa loppua, kipaisee vaan mukavalla aurinkoisella kävelyllä niin johan piristyy. Mikä siis neuvoksi kun kaamosmasennus uhkaa puskea päälle tai syysväsymys vaivaa?



1. Liiku

Vaikka sohvanpohja tuntuisi kuinka houkuttelevalta ja aamulla ei sängystä millään jaksaisi nousta edes töihin, olisi tärkeä mahduttaa jokaiseen päivään vähintään 30 minuuttia jonkinlaista fyysistä aktiivisuutta. Aamulenkki, ulkoilu lounasaikaan tai iltalenkki puolison tai ystävän kanssa piristää varmasti mieltä. Oli keli mikä tahansa ;) Viikossa on 168 tuntia, nappaa niistä pieni osa liikunnalle. Tutkimusten on osoitettu pitkäkestoisen kevyen kestävyysharjoittelun boostaavan mielihyvähormoni serotoniinitasoja tehokkaasti.

2. Syö hyvin

Keho tarvitsee energiaa pysyäkseen lämpimänä viileinä päivinä. Kun energiavarastot hupenevat, laskee ruumiinlämpökin ja jo se itsessään voi aiheuttaa väsymystä. Sanomattakin selvää, että ruokavalion tulisi sisältää runsaasti vitamiinipitoisia kasviksia ja hedelmiä.

3. Lepää

Jos veto on ihan pois, voi olla hyvä torkkua pienet "power napit" eli n. 20 minuutin päiväunet. Yöunien parantamiseksi älä laita makuuhuoneen lämmitystä liian kovalle kylmilläkään säillä vaan pidä huone hieman viileämpänä kuin muu asunto. Kääriydy peittoon ja nauti lämpöisistä unista, pää kylmänä ;) Myös meditointia voi käyttää samaan tapaan kuin päiväunia, jo 20 minuutin päivittäisellä meditoinnilla on osoitettu tutkimuksissa olevan samanlaisia vaikutuksia serotoniinitasoihin kuin liikunnalla.

4. Ota kaikki ilo irti valosta

Mikäli mahdollista, käy ulkona tankkaamassa valoa silloin kun aurinko hetken pilkahtaa, pikaisesti vaikkapa lounastauolla. Voit hankkia myös keinotekoista aurinkoa aamiaispöydän ääreen kirkasvalolampulla. Jo pieni hetki valossa tekee ihmeitä. Pieni reissu etelän aurinkoon saattaa toki toimia vielä tehokkaammin.

5. Täydennä vitamiineilla

Nykyään voi olla hankalaa saada kaikkia tarvittavia vitamiineja ja ravintoaineita ruokavaliosta. Erityisesti jos elät kovin kiireistä elämää, voi olla vaikea ehtiä koostaa tarpeeksi monipuolinen ruokavalio. Purkista saa kätevästi pientä täydennystä vitamiinivarastoihin. Muista erityisesti C- ja D-vitamiini, sekä rauta ja B12. Erityisesti jos noudatat kasvisruokavaliota.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti