torstai 4. elokuuta 2016

HYVÄ MIELI JA HYVÄ OLO YHDESSÄ PAKETISSA

Kasvisruokavalio.

Minulla kaikki lähti siitä, kun kanankoiven syöminen tuntui aina vaan pahemmalta ja pahemmalta.
-Se on ollut jonkun jalka, ajattelin lähes aina ruokapöydässä kun koipi makasi lautasellani.

Lisäsysäyksen teki se, kun minun oli suolisto-ongelmieni vuoksi pakko hakea ruokailutottumuksiini muutosta tavalla tai toisella.

Eläinten oikeudet ja hyvinvointi, sekä oma terveyteni olivat siis minun pääsyyni lihasta luopumiselle. Niiden lisäksi haluan toki suojellla myös ympäristöämme, enkä halua että kukaan joutuu raatamaan minun ruokani vuoksi ilman kunnollista korvausta. Lihan syömisen lopettaminen on minulle ollut siis todellinen eettisten valintojen summa, sekä paras mahdollinen valinta fyysisen - sekä henkisen terveyteni kannalta. Mielestäni lihan syöminen tuli lisäksi kukkarolle kalliiksi. Minulla ei tule enää paha mieli ruokailun jälkeen (siitä että olen vienyt jonkun jalan), eikä vatsanikaan moiti minua menneestä ateriasta.

Vaikka kaunis ajatus olisikin, että ensin on ajateltava muita, kaikki kuitenkin lähtee omasta hyvästä olosta. Teemme kaikki valinnat loppupeleissä oman hyvämme vuoksi, eikä muiden auttamiselle riitäkään energiaa, jos emme itse voi hyvin. Se on myös helpoin ja loogisin reitti, lähteä liikkeelle omasta itsestä, pienestä ihmisestä, joka tallustaa miljardien muiden seassa tällä telluksella.


Jos et välitä ympäristöstä, eläimistä tai itsestäsi, niin mistä sitten välität?

Sinun ei tarvitse luopua lihasta kokonaan, jos et halua, mutta terveyssyistä yleisesti suositellaan erityisesti punaisen lihan syönnin vähentämistä. Kun lisäät kasviksia ruokavalioosi, lihalle jää vähemmän tilaa ruokavaliossasi ja se on jo suunta parempaan. Jos pidät syömisestä, niin hyviä uutisia! Kasviksia voit syödä reippaasti enemmän kuin lihaa, sillä ne eivät ole niin energiatiheää tavaraa kuin liha. Kasvispainotteisella ruokavaliolla on myös todettu tutkimuksissa olevan myönteistä vaikutusta suoliston bakteeritasapainoon, joka taas on suoraan sidoksissa mm. mieliala - ja välittäjäainehormoni serotoniinin tuotantoon. Hyvä ruoka, parempi mieli jne.

 Kissani Adela rakastaa kotona tehtyä ruokaa.


HYVÄN MIELEN RUOKAVALIO-OHJEET

-Kuuntele kehoasi, älä mielitekojasi
-Vältä prosessoitua ruokaa (lihajalosteet, einekset jne)
-Syö vähemmän punaista lihaa tai jätä liha kokonaan pois
-Jos syöt lihaa tai maitotuotteita, valitse luomua
-Ostaessasi kalaa, suosi MSC-sertifioitua
-Tee ruokasi itse
-Lisää kasviksia reilusti ruokavalioosi
-Suosi lähituotteita ja kauden kasviksia
-Syö kasviksia kaikissa väreissä
-Kasvisruokavalio on todellinen hyvän mielen ruokavalio (syö vähemmän toisten koipia)
-Syö tasapainoisesti eri energiaravitoaineita
-Älä stressaa, varsinkaan ruuasta



Jokainen saa syödä niin kuin hyvältä tuntuu, mutta olisi hyvä avata silmänsä ja korvansa joskus totuudelle ja muistaa ajatella omalla päällä asioita. Se että setä tai täti on jo 60 vuotta tehnyt asiaa tietyllä tavalla, ei tarkoita sitä että sinunkin pitäisi.

Mitä valintoja sinä olet tehnyt ravintosi suhteen? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti