maanantai 6. kesäkuuta 2016

P*rseet lomalla? // Is your ass on vacay?

Viimepäivinä netissä on kuhistu aiheesta DBS (Dormant Butt Syndrome). Nimityksen on antanut Ohio State Universityn fysioterapeutti Chris Kolba.


Mikä ihmeen DBS?


Dormant Butt Syndrome, vapaasti suomennettuna Uinuva peppu syndrooma.


Termillä viitataan tilaan, jossa pakaralihasten heikkous aiheuttaa sen, että niitä ympäröivät nivelet ja lihakset joutuvat tekemään ylimääräistä työtä ja lonkankoukistajat ovat kireät. Tämä aiheuttaa huonon ryhdin ja voi saada aikaan jopa leikkausta vaativia vammoja urheilijalle niin polviin, lonkkiin, kuin selkäänkin. 


Onks leuka kipee? Keho on kineettinen ketju.

Ihmiskehon toiminnot ja liikkuminen tapahtuvat liikeketjuna (kineettinen ketju). Tämä tarkoittaa sitä, että yhdessä nivelessä tapahtuvan liikkeen vaikutus ulottuu läpi koko liikeketjun, jalkaterästä ihmisen ylimpään niveleen – leukaniveleen asti.
Esimerkiksi isovarpaan kipu tai päkiässä oleva känsä muuttaa polvi- ja lonkkanivelen toimintaa ja kuormitusta. Muutokset etenevät lantioon ja sieltä edelleen selkärangan asentoihin ja liikkeisiin.

Mitä voin tehdä estääkseni peppuni lomailun? 


DBS voi johtua monestakin eri syystä, mutta useinmiten syynä on joko vääränlainen treeni tai passiivinen elämäntyyli (runsas istuminen). Päiviin tulisi lisätä siis mahdollisimman paljon kävelemistä ja seisomista, sekä venyttelyä ja pakaralihasta vahvistavia lihaskuntoharjoitteita. Esimerkiksi juoksijat saattavat tehdä sen virheen, että kuvittelevat juoksun olevan riittävää harjoitusta pakaralihaksille, mutta näin ei välttämättä ole. Lonkankoukistajien ja etureisien venyttelyt avaavat kiristäviä lihaksia kehon etupuolelta.


Parhaita lihaskuntoharjoitteita pakaralihaksille ovat kyykyt, askelkyykyt ja maastavedot. Näitä liikkeitä tehtäessä on kuitenkin tärkeä muistaa keskittyä työskentelevään lihakseen, eli siihen lihakseen mihin tuntumaa pitäisi saada. Kyykkytekniikka olisi hyvä pystyä seuraamaan vähintään peilin kautta.. Polven linjaus kakkosvarpaan kanssa voi olla toisinaan helpommin sanottu kuin tehty, mutta oikeanlainen linjaus on tärkeä ja pitää huolen siitä, että polviin ei suuntaudu vääränlaista kuormitusta.


Lonkankoukistajien päivittäinen huolto on tärkeää, mutta ehdotonta erityisesti treenipäivinä. Lonkankoukistajia voi huoltaa helposti esimerkiksi yksinkertaisella venytyksellä:





Nyt peput pois lomalta! Kesälomalla on hyvin aikaa ;)


---------------------


DBS: Dormant butt syndrome refers to the tightness of the hip flexors and weakness of the gluteal muscles. When gluteal muscles are weak, the muscles and joints around them absorb strain during exercise, often causing knee injuries and pain on the hips and back.


“The entire body works as a linked system, and a lot of times when people come in with knee or hip injuries, it’s actually because their butt isn’t strong enough,” said Chris Kolba, a physical therapist at Ohio State Wexner Medical Center. “


Stretching the hip flexors, standing and walking as often as possible throughout the day and strenght exercises for the gluteal muscles (squats etc) can help you avoid pain and injury in other parts of the middle to lower body.


So get your asses off the vacay at once, It's summer so you'll have plenty of time on your own vacay ;)

---------------------


Terveydeksi! To your health!


-Natasa


Lähteet:The Ohio State University, Duodecim terveyskirjasto)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti